Hersengolven controleren computer

Onderzoekers hebben een computerspel ontwikkeld, dat gespeeld kan worden door het gebruik van hersengolven. Er komen zelfs geen draden meer aan te pas.

Het spel, dat ‘Mind Balance’ wordt genoemd, werd in combinatie met een nieuwe draadloze headset voor het eerst gedemonstreerd tijdens de MIT Media Lab Europe in Dublin.

Het spel zou onderzoekers kunnen helpen bij de ontwikkeling van hersengestuurde computertoepassingen voor mensen met een ernstige lichamelijke functiebeperking.
Maar volgens het ontwikkelingsteam zou het ook heel goed zijn weg kunnen vinden in toekomstige computerspellen. “Er zijn absoluut mogelijkheden”, zei Ed Lalor, onderzoeker aanwezig op de labs, tegen een verslaggever van BBC Online.

“Als we de ‘Cerebus’, het nieuwe draadloze apparaat dat we hebben ontwikkeld, esthetisch wat mooier en een beetje kleiner zouden kunnen maken, zou hij gemakkelijker in het gebruik zijn, en eigenlijk door iedereen kunnen worden toegepast.”

Het idee om elektronische apparaten via een plug of inplant in de hersenen te kunnen controleren, is een telkens terugkerend thema in sciencefiction. Denk bijvoorbeeld aan William Gibson’s boek Neuromancer en de “Matrix” films. Onderzoekslaboratoria over de hele wereld hebben gewerkt aan technologie die mensen direct via de hersenen in computers laat inpluggen. Een voorbeeld daarvan is Cyberkinetics, waarvan het “Braingate” systeem momenteel getest wordt.

Maar de Mind Balance speldemonstratie liet zien hoe hersenactiviteit ook aangewend zou kunnen worden zonder de noodzaak van pluggen of snoeren. In plaats van snoeren gebruikt het directe electro-encephalografie, (EEG), cerebrale data transducers en draadloze datatransmissie (Bluetooth), allemaal weggestopt in de Cerebus headset.

Met zes verschillende transducers over het hersengedeelte dat verantwoordelijk is voor de ervaring van licht, zien en hallucinaties, kijkt een proefpersoon naar een beeldscherm, met daarop twee vakken die op een ongelijk ritme flitsen. Door het verschil in flitsfrequentie wekt het beeld verschillende reacties in de visuele cortex op. De visuele cortex is het stukje hersenen waarmee we kunnen zien. De hersenactiviteit wordt door de transducers opgepikt, en ingevoerd in een ‘C#’ computer, die deze activiteit in ‘real time’ analyseert. Zodoende weet de computer naar welke van de twee vlakken de proefpersoon kijkt.

Tussen de twee flitsvakken loopt een geanimeerde koorddanser op het strakke touw. Als hij naar rechts begint te vallen, kijkt de proefpersoon naar het linker flitsvak, en de computer corrigeert de valbeweging. Te lang naar het vak kijken resulteert in een valbeweging naar links, die weer kan worden opgelost door naar het rechter vak te kijken.

Dankzij de nieuwe ‘C#’-technologie, een combinatie van C++ en Java zijn dit soort object gerelateerde toepassingen nu mogelijk.

Leuk natuurlijk, zo’n spelletje, maar de onderzoekers hebben verdergaande plannen.
De nadruk ligt er duidelijk op, computertoepassingen te ontwikkelen voor mensen met ernstige motorische beperkingen. “Het ligt voor de hand deze techniek te gebruiken voor mensen met het locked-in syndroom, mensen met een ernstige vorm van een progressieve spierziekte en anderen die volledig verlamd zijn. Zij kunnen vaak letterlijk niet meer communiceren, doordat ze niet meer kunnen bewegen of spreken, terwijl hun gehoor en gezichtsvermogen nog intact zijn.”

Met deze nieuwe technologie wordt het mogelijk een directe link te leggen tussen de hersenen en een computer, zonder gaten in de schedel te hoeven boren, en daarmee de laatste obstakels voor communicatie uit de weg te ruimen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3485918.stm

Bron: BBC on-line

Bron:
BlinfoMail april 2004

 

Reacties: 1

(geen reactie mogelijk)

 
  • Anatole

    Beste Medemens, :

    Ton Hoogeboom:

    Violation of Humanrights: Psychotronics
    Nonlethal Secret Weapons: bio-electronics :

    http://www.volkskrantblog.nl/blog/5286
    en:
    “Beste Medemens!”:

    http://forums.ncrv.nl/netwerk/viewtopic.php?sid=&f=61&t=1675
    — —
    Pittsburgh Independent Media Center:
    Quote: “Who controls the minds of people, controls the world.”
    by RSD Sunday, Oct. 10, 2004 at 5:50 PM

    “If we do not stop this electromagnetic Mind Control towards the civilian and the whole population of the Globe, we’re all going to be biological robots for a small elite. I think that this is absolutely the most vital question in the whole world, and it concerns every single child, mother, father — every person in the whole world…”:

    http://pittsburgh.indymedia.org/news/2004/10/15852.php

    Hoogachtend.

     
     
     
 

Over Challenge-Media

Challenge-Media: Een kritische kijk op nieuws voor mensen met een functiebeperking.

Onbeperkt informatief: Omdat een handicap onze blik op nieuws niet vertroebelt.